همه چیز درباره ماشین، خرید و فروش و حمل بار

۱ مطلب در آبان ۱۴۰۰ ثبت شده است

استیبل کوین‌ یا ارزهای باثبات به عنوان راه‌حلی برای کمک به ثبات معاملات و کم‌کردن نوسان جفت‌ارزهای معاملاتی به وجود آمده‌اند. تا قبل از این، ‌همه‌ی معاملات با بیت کوین صورت می‌گرفت.

روزانه حجم زیادی از سرمایه‌های مردم در پلتفرم‌های مختلف بازار ارزهای دیجیتال مثل صرافی‌ها معامله می‌شود. می‌دانیم که قیمت دارایی‌های دیجیتال نوسان زیادی دارد و این عامل باعث افزایش ریسک فعالیت و سرمایه‌گذاری در دنیای کریپتو می‌شود. استیبل کوین‌ها به عنوان راه‌حلی برای کمک به ثبات معاملات و کم‌کردن نوسان جفت‌ارزهای معاملاتی به وجود آمده‌اند. تا قبل از این، همه‌چیز با بیت کوین مبادله می‌شد،‌ یعنی تمام ارزهای دیجیتال مثل اتر، ریپل و غیره تنها با بیت کوین قابل معامله بودند. در چنین شرایطی، میزان نوسان نهایی، غیرقابل پیش‌بینی و انجام محاسبات سخت بود.

ساخت استیبل کوین‌ها یک ایده‌ی جالب و کاربردی بود که کمک زیادی به روند معاملات ارزهای دیجیتال کرده است. اما اینکه استیبل کوین دقیقاً چیست و قیمت آن چگونه تعیین می‌شود و چه انواعی دارد،‌ مواردی است که در این مقاله می‌خواهیم راجع به آن‌ها صحبت کنیم. اگر به دنیای جذاب استیبل کوین‌ها علاقه دارید،‌ این مطلب را با دقت و تا انتها مطالعه کنید تا با مزایا و معایب استیبل کوین ها آشنا شوید.

 

استیبل کوین چیست؟


استیبل کوین نوعی ارز دیجیتال است که ارزش‌گذاری آن بر اساس قیمت یک دارایی دیگر مثل دلار و پوند یا یک ارز دیجیتال دیگر تعیین می‌شود. بیشترین حجم معاملات روزانه در بازار کریپتو مربوط به استیبل کوین‌هاست.

«استیبل کوین» (Stablecoin) نوعی ارز دیجیتال است که ارزش‌گذاری آن بر اساس قیمت یک دارایی دیگر تعیین می‌شود. درست شبیه زمانی که پول فیات (همان ارز رایج کشورها) توسط طلا و دیگر دارایی‌های ارزشمند پشتیبانی می‌شد، استیبل کوین‌ها نیز توسط یک دارایی ارزشمند پشتیبانی می‌شوند. این دارایی می‌تواند یک ارز فیات مثل دلار آمریکا یا یک ارز دیجیتال دیگر باشد. البته ناگفته نماند که نوع خاصی از استیبل کوین وجود دارد که می‌تواند بدون داشتن پشتوانه‌ فعالیت کند که در انتهای مقاله به آن می‌پردازیم.

منظور از داشتن پشتوانه این است که مثلاً به ازای هر یک واحد استیبل کوین، یک دلار واقعی در جایی ذخیره می‌شود و به این ترتیب ارزش هر سکه همواره برابر یک دلار خواهد بود. البته این درصورتی است که استیبل کوین با نسبت ۱:۱ (بخوانید یک به یک) با پول فیات پشتیبانی شود.

از آنجایی که نوسان ارزهای فیات مثل دلار و یورو بسیار کمتر از ارزهای دیجیتال است، استیبل کوین‌ها به نوعی در نقش دلار یا یورو دیجیتال عمل می‌کنند و با کم‌کردن نوسان در یک سمت معاملات، باعث تسهیل محاسبات می‌شوند. این مسئله اهمیت زیادی برای کاربرها دارد به طوری که اگر به حجم معاملات روزانه‌ی ارزهای دیجیتال در سایت کوین‌مارکت‌کپ نگاه کنیم، مشاهده می‌شود که بیشترین حجم معاملات مربوط به استیبل کوین‌هاست. «تتر» (Tether) با نماد USDT به عنوان محبوب‌ترین استیبل کوین بازار، روزانه بیش از ۱۱۰ میلیارد دلار معامله می‌شود که دو برابر حجم معاملات پادشاه ارزهای دیجیتال یعنی بیت کوین است. در بین ۲۰ ارز بالای جدول، ۳ استیبل کوین وجود دارد که اولی تتر و دوتای دیگر «USD Coin» با نماد USDC و «Binance USD» با نماد BUSD هستند.

با ما همراه باشید تا در ادامه به معرفی انواع استیبل کوین‌ ها و ویژگی‌های آن‌ها بپردازیم.

 

انواع استیبل کوین
انواع استیبل کوین‌ با توجه به پشتوانه‌شان به سه دسته‌ تقسیم می‌شوند. این پشتوانه می‌تواند پول فیات،‌ جواهراتی مثل طلا، الماس و... یا یک ارز دیجیتال باشد. در حالت اول، شبکه‌ی استیبل کوین به اجبار حالت متمرکز پیدا می‌کند و در حالت دوم،‌ به علت داشتن یک پشتوانه‌ی غیرمتمرکز، استیبل کوین نیز ماهیت غیرمتمرکز پیدا می‌کند. مورد آخر هم کلاً بدون پشتوانه و براساس الگوریتم‌ها و «قرارداد هوشمند» (Smart Contract) کار می‌کند که آن‌ها را نیز توضیح خواهیم داد.

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۱ آبان ۰۰ ، ۱۶:۵۲
nahalestan نهالستان